mandag 15. november 2010

Siri baker havrekjeks

I går fant jeg ut at jeg skulle begynne på årets julekortprosjekt (OK, jeg fant ut i august at i år skulle jeg bli ferdig i supergod tid før jul, noe som mystisk nok ikke kommer til å bli tilfellet i år heller). Da måtte jeg jo bake kjeks. De skulle være litt julete, men allikevel bare så julete at det var greit å bake dem i november (les; det er ikke lov å lage pepperkaker, serinakaker, ingefærnøtter, lalala). Jeg hadde ingen oppskrift, slang sammen litt av hvert og ble temmelig fornøyd med resultatet.


Tretti kjeks lages raskt av følgende;
75 gram sukker
60 gram mykt smør
1 egg
60 gram hvetemel
120 gram havregryn
1 ts bakepulver
1 ts kanel
0.5 ts malt nellik

Sett ovnen på 200 grader. Rør sammen smør og sukker. Ha i egget og rør litt til. Bland i resten av ingrediensene, lett som bare det. Trill deigen til tretti kuler, lett dem på et bakebrett og klem dem litt flate. Stek dem i cirka ti minutter.

Enkel og grei førjulskos som smaker akkurat nok jul til at man gleder seg til at november snart blir desember. 

2 kommentarer:

  1. Takker for vidunderlige havrekjeks i posten! Fantastisk, virkelig.
    Men en ting må jeg si, jeg har virkelig ikke lyst til at november skal bli desember, i alle fall ikke helt ennå. les: leseleselese

    SvarSlett
  2. Håper de ikke var kjempeknust, altså.
    Hoho. Eksamen går nok kjempebra. Det er jeg sikker på. Jeg gleder meg til desember (men jeg gleder meg ikke til å jobbe sånn omtrent mange timer seks dager i uken, æsj og blæ).

    SvarSlett

❦ Nature is a language, can't you read?