torsdag 28. januar 2010

Hundretusen sprettballer

Du vant én million kroner.

Det fine var at du ikke kunne få dem som penger.
Du må finne en ting å bruke dem på.
Altså, ikke bare én ting, men mange like ting.
Og hver ting kunne ikke koste mer enn ti kroner.
Alle pengene skulle brukes.
Hver eneste krone.

Du tenkte.
Så grundig du kunne.
Men det var ikke så lett å bestemme seg for hva det skulle bli.
Hva skulle du gjøre med hundretusen like ting?
Det var ikke lett å velge.

Til slutt bestemte du deg.
Hundretusen sprettballer.
I forskjellige farger.
I forskjellige størrelser.
Noen med glitter på.
Noen med striper.
Alle forskjellige.

De lurte på hva du skulle gjøre med alle sprettballene.
Kunne ikke skjønne hvorfor du valgte akkurat det.

Men du visste hva du skulle gjøre.

En dag tok du med deg de fineste menneske du fant.
De smilende menneskene.
De gråtende.
Alle som hadde noen å være glad i.
Og de som lengtet etter noen å gi oppmerksomheten sin til.
Du tok med de som brant for noe.
Men også de som ikke visste.

Sammen gikk dere opp på en stor haug.
Alle holdt en sprettball i hånden,
like unik som seg selv.
Du så på alle ansiktene.
Forundret over hvor forskjellige de var til å være så like.

Så, samtidig, slapp alle sammen sprettballen sin.
De kastet den lett opp i luften,
lot den sveve sammen med de andre.
Hundretusen unike sprettballer
mot en skinnende himmel.
Hundretusen sprettballer
som alle holdt en liten drøm,
et lite ønske.

Hundretusen sprettballer.

16 kommentarer:

  1. Du er dum hvis du velger sprettballer da.. Heller kjøpt aksjer eller no ;D

    SvarSlett
  2. Hva hvis man kjøper aksjer i et sprettballfirma?

    Jeg hadde kjøpt en båt.. tror jeg :P Så kan man ta med folk på turer og gjøre dem glad?

    SvarSlett
  3. Jeg tror ikke det hadde vært så morsomt som å ha hunretusen sprettballer, desverre. Jeg har et alternativ til når det gjelder hva jeg kunne brukt pengene til da - kanskje skriver jeg om det en gang også.

    Men..tror du du får en stor båt for ti kroner?

    SvarSlett
  4. Hva med å kjøpe en kopp varm kaffe til alle mennesker som fryser i verdens største by?

    SvarSlett
  5. Dag-Vidar, hei!
    Det var en veldig fin tanke, syns jeg. Virkelig. Du er fin, altså.
    Kommer du til å gjøre det hvis du vinner en million?

    SvarSlett
  6. Jeg hadde vel kanskje vært arogant nok til å kvittet meg med noe av en eventuell gjeld, men har ingen ambisjoner om å bli millionær. Hvis jeg noen gang vinner usmakelig mye penger lover jeg å gi mye av det til noen som trenger det bedre.

    SvarSlett
  7. Godt, jeg skal huske det.
    Hurra!

    SvarSlett
  8. Så utrolig fint skrevet! Tekstene dine beveger meg hver eneste gang! Er så glad for at jeg snublet over bloggen din! : )

    SvarSlett
  9. Åh, så snilt av deg! Det er ufattelig hyggelig å høre at det settes pris på (:
    Jeg tenkte på deg på veien til bussen i dag tidlig, faktisk. Er det ferie fra bloggeland, litt?

    SvarSlett
  10. Jøss, gjorde du det altså? Så sært.

    Ja, en litt ufrivillig ferie har det blitt. Men fra og med i dag er jeg tilbake! : )

    SvarSlett
  11. Indeed I did. Jeg velger å tolke det som en hyggelig tankestrøm. Godt du er tilbake, altså. Det er alltid kos å besøke bloggen din (:

    SvarSlett
  12. Nå er det ikke lenge til jeg kommer :D:D

    SvarSlett
  13. Jeg må virkelig titte innom her oftere.
    Dette var en koselig tekst.
    Mere!

    SvarSlett
  14. Oh, takk så mye!
    Flere tekster skal komme helt plutselig. Håper de også kan være av det koselige slaget. Tih.

    SvarSlett

❦ Nature is a language, can't you read?