fredag 13. mars 2009

Anawak

I høst leste jeg The Swarm (noe som forresten er en av de bedre bøkene jeg har lest, selv om slutten er en eneste stor skuffelse).

Jeg syns det er fascinerende hvordan man kan se for seg ting og personer i bøkene man leser. Jeg vet i alle fall at jeg selv ser for meg hver eneste lille detalj.

Da jeg leste The Swarm, fikk jeg et veldig detaljert bilde av Anawak. Indianer-ish. Ikke spesielt tynn. Halvlangt mørkt, halvkrøllete hår. Klær i semsket skinn. Slitte olabukser. Et pent ansikt. Ikke den personen man først legger merke til. Et fint smil. Det er vel det jeg kommer på nå. Og mest sannsynlig står ikke alt det direkte i boken, men det er akkurat sånn han må være dersom han skal passe.

I høst så jeg han på bussen. Det er ikke tvil - det er Anawak.
Det merkelige er at jeg ser han hele tiden nå. På bussen, på universitetet, på idrettshallen. Jeg kan kanskje ta det som et tegn på at han er student, han også.

Men det vil jeg ikke tro. Han er nemlig Anawak og har skikkelig peiling på hvaler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ Nature is a language, can't you read?