torsdag 3. september 2009

The Bionic Burger

Det er sjelden jeg leser nyheter som gjør at jeg får lyst til å blogge om det etterpå. Det er liksom ikke helt min greie, har jeg funnet ut. Men så, etter å ha lest overskriften Denne burgeren er ett år gammel på Dagbladet sine nettsider, klarte jeg plutselig ikke å holde munnen lukket og hendene bort fra tastaturet.

Artikkelen forteller om journalistens lille hamburgerforsøk der han lot en hamburger fra McDonalds ligge i romtemperatur et år. Uten å mugne. Det eneste som har skjedd med den, er at brødet har tørket og karbonaden har skrumpet litt inn. Pommes friten ser like fin ut. Og dette er ikke den eneste tilfellet der folk har undersøkt McDonaldsprodukters ufattelige holdbarhet. Her kan du se en av verdens største hamburgersamlinger - med innslag helt fra 1989. Dette klippet viser degraderingprosessen til diverse hamburgere, men pommes friten fra McDonalds ser igjen like fin ut etter 10 uker i lukket glass.

Det er virkelig en grunn til at jeg ikke spiser på McDonalds. Hvis hamburgere og fries kan ligge opp til 20 år i romtemperatur uten å mugge, hvor morsomt er det da å ha det inne i kroppen? Og wow, tilsetningsstoffer, sa vi?

Planen min er å lese Den Hemmelige Kokken og få enda mer støtte opp om hvorfor jeg er villig til å betale ekstra penger for mat som faktisk er mat, den maten som alltid har vært karakterisert som mat med en naturlig degraderingsprosess.

Og det er virkelig verdt det.

4 kommentarer:

  1. Jeg synes du skulle fortsett å fraholde deg å skrive om nyheter. Den artikkelen er noe av den dårligeste skremselspropagandaen jeg noen sinne har sett.
    Dette er ikke snakk om konserveringsmidler men tørre produkter i tørt klima. Og til slutt, jeg skal love deg at dette ikke har NOE med holdbarhet å gjøre. Alt er stinhardt og garantert uspiselig etter få dager så slutt å snakk om "holdbarhet" på ett år.

    SvarSlett
  2. Takk for tipset - jeg skal ha det i tankene neste gang jeg finner en interessant artikkel.

    Allikevel vil jeg si meg noe uenig i det du sier. Forsøket med glasskrukkene vil jeg ikke akkurat karakterisere som tørre omgivelser. Konserveringsmidler er det i all slags mat, så at det er det i McDonalds-produkter er ingen overraskelse. Og holdbarhet? Det ordet har jeg ikke engang brukt.

    Til slutt; når det er snakk om hva kroppen har godt av over lengre tid, vil nok uansett ikke fastfood toppe listen.

    SvarSlett
  3. Æsj! Bra at jeg ikke pleier å mac'e :)

    SvarSlett

❦ Nature is a language, can't you read?