torsdag 24. desember 2009

God jul!

I dag har jeg lyst til å ønske alle en vindunderlig jul.

Ikke bare de som leser dette, men også alle som ikke gjør det. Alle menneskene som ikke har mulighet til å gjøre det fordi deres livssituasjon er helt annerledes enn den til oss som kan sitte med et eple i fanget. Alle de som ikke sitter inne i et godt og varmt hus på Julaften. Alle de som ikke kan fråtse i seg julemat slik at kjolen sprekker litt i sømmene. De som ikke kan ta på seg kjole for å feire noe.

De som ikke kan tilbringe en av de koseligste dagene i året med menneskene de er glad i. De som har mistet dem. Og de som ikke har noen.



Dette er i all hovedsak min Julaften:

  • Stå opp tidlig
  • Synge bursdagssang for Mamma
  • Ta et godt og langt bad for så å gå i koseklær frem til penklærne skal på
  • Tre Nøtter Til Askepott - det skal sant sies at jeg ikke trenger å se filmen, men den skal stå på i bakgrunnen
  • Risgrøtsprising med smørøye
  • Ribbesteking (selv om julemiddagen min består av Pappas hjemmelagde medisterkaker)
  • Besøke Morfar på kirkegården
  • Komme hjem igjen etter turen på kirkegården, mørket har lagt seg og Pappas julemat lukter i hele huset
  • Julemiddagen med riskrem til dessert
  • Sitte på gulvet ved siden av pianoet iført kjole og ullsokker
  • Kaffe og kaker etter pakkene er åpnet, studert og ryddet på plass
  • Og ja, så skifter jeg tilbake til koseklær igjen
Ofte drar jeg kvelden et stykke utover natten, enten med strikking, lesing eller filmtitting.


Hvordan er din Julaften, da?

7 kommentarer:

  1. Samme som din :0:0:0:0:0:0:0:0

    SvarSlett
  2. Ganske så lik som din i grunn. Jeg liker at alt er akkurat sånn som det var i fjor, og året før der, og året før der...

    God Jul! Nyt dagene, og bruk dem til akkurat det du har mest lyst til! : )

    SvarSlett
  3. Jeg liker det! Det er det som er så greit med julen; det er akkurat det samme som skjer hvert eneste år. Nå er alt så innebygd i kroppen min at hva som skal skje til enhver tid gjøres av seg selv. Det er helt fantastisk.

    Masse god jul til deg også! Jeg vil egentlig si akkurat det samme til deg - nyt dagene så godt du bare kan. Kanskje lager du en snølykt som lyser for noe fint også?

    SvarSlett
  4. Gud vilka fina bilder...//tess

    SvarSlett
  5. Hjertelig takk,
    ordene varmer mer enn du aner.
    Fortsatt god jul og godt nytt år!

    SvarSlett
  6. Jag stannar gärna till och kommenterar om det är något jag fastnar för och jag tyckte om bilderna...

    Kul att de gladde.

    Önskar dig dessamma...

    Ha de gott... //Tess

    SvarSlett

❦ Nature is a language, can't you read?