søndag 24. februar 2008

Never forget. Never forgive.

"There's a hole in the world like a great black pit, and it's filled with people who are filled of shit, and the vermin of the world inhabit it, and it goes by the name of 'London.' "


Det tok sin tid, men etter å ha ventet siden produksjonen først ble annonsert en dato jeg selv ikke husker, satt jeg endelig i kinosetet, full av spenning. Dersom filmen ville være en fiasko, kunne jeg i alle fall støtte meg på at Johnny Depp var lett synlig i filmen. Og dessuten var håret hans mektig imponerende.

Det er nok kjent for de fleste at historien om Sweeney Todd ikke er et av resultatene av Tim Burtons fantasi. Seriemorderen med sin cut-throat razor kan man fort finne igjen i 1800-tallets engelske skriblerier, og historien har kommet i flere forskjellige versjoner. Det om Mr. Todd er en myte eller sannhet, er visstnok et spørsmål det er vanskelig å svare på.

Tim Burtons versjon av The Demon Barber Of Fleet Street er en film jeg vet jeg aldri ville sett hvis ikke Depp var med i den. Basert på det jeg visste før jeg satt meg i kinosetet, kan man si jeg var mildt sagt klar over at det ikke var en film fri for blod. Allikevel vil jeg si Tim Burton overrasket med detaljene i Todds morderøyeblikker. I alle fall der og da. Men med tanke på at regissøren klarer å la ymse markliknende dyr kravle rundt i Oogie Boogie i The Nightmare Before Christmas, burde man nok lett se det komme at detaljene er klare, og likeledes hva likene blir brukt til etterpå (noe som blir avslørt i løpet av innledningen til filmen, fy-fy).

Den søte trioen med Herr Burton, Herr Depp og Fru Carter kan man på ingen måte si skuffer denne gangen heller. Sangen er grei, faktisk bedre enn forventet. Men til neste musikal syns jeg virkelig det kunne investeres i en tekstforfatter som faktisk kunne skrive tekster. Sweeney Todd kommer nok ikke til å bli min Depp-favoritt. Mye fordi jeg satt og lo den ene halvparten av filmen og satt med hendene foran øynene den andre. Den store overraskelsen jeg satt og ventet på, var om Herr Burton ville ha Herr Depp kysse hans kjære fru. Og ja, overraskelse innfridd.





"At last, my arm is complete again."
(Visse Pirates-assosiasjoner, men jeg holder kjeft).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ Nature is a language, can't you read?