torsdag 28. februar 2008

Når en seilbåt skrur av motoren..

..blir den en fiskebåt.

For det har nemlig jeg lært.


Det har seg slik at min far har dratt med min søster, min bror og meg på kveldskurs for å lære masse om båttraffikkens regler. Resultatet er forhåpentligvis at vi i den nære fremtid vil stå med båtlappen i hånda, selv om omstendigheten ikke akkurat legger forholdene til rette for å noen gang få brukt den. Etter den tredje kvelden innlosjert i en forelesningssal på UMB, fant jeg ut at jeg kanskje skulle dele noen av den fine lærdommen min til alle interesserte lesere (ja, faktisk).

Selv om det mer eller mindre var underforstått at den kjære foreleseren snakket om lanterneføring, presterte han å formidle at en seilbåt blir en fiskebåt når den skrur av motoren. Og det var moro, såklart! Men i stedet for å påpeke hans snasne formuleringsfeil da han holdt en seilbåt i den ene hånda og en fiskebåt i den andre, endte det med at jeg satt og smålo litt for meg selv. Noe som har begynt å bli en liten vane på disse båtlappenkurskveldene. Av erfaring har jeg funnet ut at det er best å holde kjeft. Veeeldig kjeft.

Hvorfor? Alt jeg spør om slæsh sier er enten "for komplisert, utenfor pensum eller så hakker jeg bare på det vi nettopp har lært". Jippi. Dessuten er det meget morsomt at lærermannen gjentar, minst tre ganger i løpet av kvelden, ordene "Dokke har lært frykteli' mykje i kvæll. Ja. Skikkelig mye har dokke lært." På en ekstrem nordlendingmåte, selvfølgelig. Og jeg lææærer masse.

Jeg har dessuten hørt den beste huskeregelen for å huske hvilken side som er rød og grønn på båten. Det er bare å se på den politiske skalaen. De venstrevendte partiene er røde, og de høyrevendte "er tydeligvis grønne". Og da er det jo bare å se på SV, for de er jo helt klart enten røde eller grønne..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ Nature is a language, can't you read?