søndag 21. desember 2008

iHerligheita #1

Okei, ny fancy ting; når iHerligheita (i ett ord) nevnes, betyr det at jeg skal prøve å gi ting i Herligheita en pytteliten oppmerksomhet. Herligheita er forresten omtrent et synonym med Musikkverdenen. Den eneste forskjellen som jeg hittil er klar over, er at det som befinner seg i Herligheita er det lov til å høre på. Dessuten kommer band og artister i iHerligheita i veldig tilfeldig rekkefølge. Jeg er virkelig ikke sikker på hvordan dette kommer til å utvikle seg, og jeg krysser både ben og armer for at det er middalmådig dugandes saker.

Spoon
Amerikansk indie-band som under absolutt alle omstendigheter kan beskrives med ordet "sært". Britt Daniel har en ehm, spesiell stemme til tusen, og ja, det ER masse funky rytmegreier i musikken (jeg har absolutt null anelse om hvor den bisetningen kom fra). Ga ga ga ga ga. Jeg er ikke gal. Jeg vet nemlig du vet at det er navnet på den siste plata. Og helt til slutt: det er lov til å bli helt forferdelig skuffa når de spiller Spoon på H&M.

Boston
Boston. Boston?
Bandet, ikke byen(e). Bandet er gammelt, eller sånn litt i alle fall (1976). Det er minst sånn det skal være. Jeg gjetter de er fra Ameriken. Jeg gjetter at de er fra Boston. Og jeg har rett. Jeg har en musikkplate på rommet mitt hjemme, faktisk. Dessuten gjetter jeg at flertallet av alle musikkmennesker har hørt More Than A Feeling. Sammen med Foreplay Long Time, Peace of Mind og Rock & Roll Band utgjør det kanskje et lite..must?

Blue Öyster Cult
Jeg vet Inga også digger Don't Fear The Reaper. Hvis jeg setter den tittelen inn i en Johnny Depp-preget era, blir tittelen omgjort til Don't Fear The Rapist. Dette kan igjen lett være tittelen på en JD-thriller, samtidig som den minner meg om håret til herr Depp i Sweeney Todd. Blue Öyster Cult er også fra Ameriken. Det syns jeg på en måte er teit. Helt til jeg kom på at alle de amerikanske old-banda likner maks på hverandre altså, og da kan de like godt være fra samme land.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ Nature is a language, can't you read?