fredag 11. mars 2011

om gojibær

et av målene mine for totusenogelleve, er å introdusere mer supermat i kosten. sist jul fikk jeg supermatboken i gave, og den har faktisk ligget ved siden av meg i sengen siden da. gojibær er en av mine store supermatfavoritter. bare se;


gojibær er små røde, søte bær. de vokser i blant annet i kina og tibet, og wikipedia sier de også kalles ulvebær (eller wolfberries). bærene jeg kjøper er tørkede. og så likner de kanskje litt på røde rosiner.


gojibær inneholder massemasse næringsstoffer. de er antioksidantbomber, men inneholder også blant annet alle de essensielle aminosyrene, vitamin a, b, c og e, essensielle fettsyrer, fiber, polysakkarider, mineraler og sporstoffer. i tillegg inneholder de β-sisterol som reduserer LDL-kolesterolet og er antiinflammatorisk. bærene skal også hjelpe til med å stabilisere blodsukkeret og redusere høyt blodtrykk. dersom alt dette er sant, er det jo ikke rart det kalles supermat.


det er anbefalt et daglig inntak av gojibær på 10-30 gram, har jeg lest (på gojibærpakken jeg kjøpte på helsekosten). jeg syns det er veldig godt å ha dem i frokostblanding, i yoghurt, i salat og i sjokolade, for eksempel. eller så spiser jeg dem akkurat som dem er, men det føles nesten like merkelig som å spise én og én rosin. godt er det, da!


eller så kan man lage gojite.


da putter jeg noen spiseskjeer bær i en kopp og heller på med varmt vann. ideelt sett skal vannet være kaldest mulig til at det fremdeles er varm, slik at flest mulig næringsstoffer bevares.


(jeg har kjøpt ny(e) kopp(er)).
så lar jeg det trekke litt. da blir bærene store og fine igjen. jeg pleier å drikke teen først og spise bærene til slutt med en skje. 


jeg pleier å kjøpe gojibærene mine herfra. det er det hittil billigste stedet jeg har funnet, og så sender de nokså raskt. jeg bestilte én kilo (ojda) bær forrige torsdag og fikk dem i postkassen i dag. de kostet 158,- pluss litt i frakt. ellers så kan man jo kjøpe dem på helsekosten, slik som jeg gjorde første gang for å se om dette faktisk var noe for meg. da betalte jeg 79,- for en pose med 114 gram. eller på iherb, såklart. der får to fem dollar rabatt første gang du handler hvis du bruker koden som står til venstre her et sted.

god helg!



2 kommentarer:

  1. Disse har jeg vært nysgjerrig på kjempelenge. Sunne søte bær er aldri feil, og for et koselig navn!

    SvarSlett
  2. i say; go for it. jeg er totalforelsket.
    men så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal si 'goji'. er det som 'ski', liksom?

    SvarSlett

❦ Nature is a language, can't you read?