lørdag 20. august 2011

Siri baker blåbærscones


Selv om man har godteriavtale, er det lov til å lage noe godt på lørdag. Uten sukker, såklart. Noe gjør at jeg innbiller meg at det skal litt mer for å bli lei av hele godteriavtalegreia da. Ikke at jeg er lei etter seks dager altså, men det er like greit å starte første uken. Helgekos for deg, helgekos for meg.

Og så gjør det jo at jeg har noe å blogge om. Søster lurte nemlig på hva som skulle skje med bloggen min dersom jeg sluttet å bake kaker (for hallo, det er jo det eneste jeg gjør).

Nå for tiden har jeg dilla på blåbær; i youghurt, i musli, på knekkisen, helt alene. Eller i scones, for eksempel. Det ble det denne gangen.



Her er en oppskrift på fire grove scones med blåbær, enkelt og greit;
  • 1.25 dl siktet hvetemel
  • 1 dl sammalt hvetemel
  • 1 ts bakepulver
  • 1.5 ss rapsolje
  • 0.75 dl melk
  • Blåbær
Bland det tørre sammen. (Noe av melet kan godt byttes ut med litt havregryn, evt. kan man ha oppi ekstra havregryn og modifisere væskemengden deretter). Ha i olje og melk og bland sammen til en deig. Til slutt blandes blåbærene i, så mye eller lite du vil. Del deigen i fire emner og press de ned på et stekebrett.

Stek dem på 200 grader i 10-12 minutter.



Se, lørdagskos trenger ikke være sukker.

(Jeg lagde forresten en egen tag for godteriavtalen. Nå burde det virkelig bli noe å skrive om, altså).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ Nature is a language, can't you read?