onsdag 24. august 2011

Studentmiddager

Jeg har besøkt tumblreren min og innsett at flesteparten av bildene som har blitt lastet opp siden jeg var tilbake på studiebenken er bilder av mat. Matmatmat. Skulle tro jeg ikke gjorde noe annet enn å spise. Men det er vel kanskje sant.

For egen senere husk og ønske om å kanskje lage noen av rettene igjen (for de er superenkle og tar omtrent null tid, i tillegg til at de nesten er studentvennlige prismessige også), rabler jeg ned oppskriftene her. Uten mål og mengder, vel og merke. Såpass kan man klare å bestemme selv. Kanskje er det noen andre som vil ha mat, også?




Jeg startet med spinatsuppe. Egentlig litt juks fordi jeg brukte Toro, men litt ikke-juks fordi jeg hadde oppi fersk spinat og kokt egg i tillegg.
















Blomkålkarri
Stek hakket løk i olje i noen minutter. Tilsett karri. Tilsett blomkålbuketter, hakkede tomater og litt vann og kok videre til blomkålen er mør. Rør til slutt inn friske spinatblader.

Server med grovbrød.














Tunfiskpita
Jeg bestemte meg for å like tunfisk her i forrige uke. Første tunfiskmiddag bestod av en salat bestående av spinat, agurk & tomat, stekt boksetunfisk og varmt pitabrød. Vellykket!















Tunfiskomelett
Dette var andre tunfiskmiddag og egentlig ikke noe jeg anbefaler så veldig sterkt. Uansett; jeg stekte tunfisk, tomat og squash sammen med litt krydder, tilsatte lettpiskede egg og lagde en liten omelett.















Supervellykket dessert/helgekos var derimot blåbærscones. Oppskriften finner du her.
















Linsegryte
Visstnok bare en versjon av mange. Her stekte jeg tomat og squash før jeg hadde oppi hermetiske tomater og kokte linser. Ved siden av hadde jeg byggris.














Linsesuppe
Fres løk (og eventuelt hvitløk) i olje. Tilsett hermetiske tomater, buljong og vann. Ha så i linser og potet oppkuttet i passe store biter. La det småkoke i ca 15 minutter.

+ grovbrød ved siden av, mmm.








Tunfisk-tikka masala
Definitivt noe av det mest vellykkede jeg har endt opp med til middag den siste uken (nå kommer visstnok alle rettene til å bli gjentatt bortsett fra omeletten, men dette var OMG-godt). Jeg stekte tunfisken i en panne før jeg rørte inn tikka masala-saus. Ved siden av hadde jeg ovnsstekt brokkoli og couscous (neste gang blir det naturris i stedet).

The amazing world of Tuna - hvor har du vært? Jeg lurer på om jeg har funnet en helgod substitusjon for både kjøttdeig og kylling. Flaks jeg nesten måtte bli gammel for å oppdage det..





Fantastisk ting å sette til nederst; jeg har ikke brukt mer enn 20 minutter på noen av middagene. Og det inkluderer oppvask av gryter og stæsj underveis.

God middag!

2 kommentarer:

  1. Så sunn du er da! Jeg har spist julemat i dag, siden det bare er fire måneder til julaften. Pinnekjøtt, medisterkaker, kålrabistappe, poteter, surkål og rødkål. Mums, mums! :D

    SvarSlett
  2. Sannelig, det er jo snart jul! Jeg gleder meg. O-lala. Godt det ikke er så lenge til. Kålrabistabbe, mandelpoteter og kål, mmm. Det blir bra.

    (PS: Jeg tror den derre sunnheten er et slags dekklag for kostholdet når man ikke spiser kjøtt. Jeg må bli litt flinkere til å mikse&trikse middager, gitt).

    SvarSlett

❦ Nature is a language, can't you read?