tirsdag 9. juni 2009

Når en bok blir flere og slutten er nær

Jeg liker å lese bøker.

Jeg liker å lese bøker som ikke bare er én bok. Ettersom jeg ikke har funnet et ord som beskriver hva jeg mener, har jeg bestemt meg for å kalle det Bøker. Med stor B. Mye sannsynlig er bokserier et bedre ord, men jeg syns det høres helt tragisk ut. Trilogi høres på sin side helt genialt ut. Men heter Harry Potter-serien da heptalogi?

Det var egentlig ikke det jeg skulle skrive om. Jeg skulle skrive litt om hvor glad jeg er i Bøker. Og Filmer for den saks skyld. Det føles utrolig bra å vite at det er en bok til etter den jeg leser. Og en bok til og en bok til. Helt til det til slutt ikke er flere bøker igjen, og alt blir trist. Så egentlig vil jeg ikke fortelle om hvor glad jeg er i Bøker, men heller hvor trist det er når man har kommet til den siste. Det er trist med avslutninger. Det er trist at det ikke skal komme noe mer.

Når jeg tenker over det, har jeg ikke stort mer å si om Bøker enn det jeg allerede har sagt. Det er koselig, og samtidig veldig trist. Det mye sannsynlig en av grunnene til at jeg ikke har lest ferdig Harry Potter før for tre dager siden. Så lenge jeg ikke hadde lest den siste boken, var det fremdeles som om Harry var en levende person som levde sitt liv parallelt med mitt. Nå som jeg vet hvordan det ender, kan jeg ikke unngå å tenke at det rett og slett er over. Det er slutt. Og det er ikke noe koselig å tenke på i det hele tatt. Så må en måte angrer jeg litt på at jeg har lest alle bøkene. Og på en annen side angrer jeg ikke i det hele tatt.

Og sånn er det med det meste. Jeg liker ikke avslutninger.

Jeg syns alt bare skal fortsette.
Rett og slett.

(Og angående bloggen; jeg har endelig begynt med en liten makeover fordi jeg mer eller mindre irriterer meg grønn over hvor teit blogspot er. Burn you, forhåpentligvis blir ikke resultatet like forferdelig som bloggen min har sett ut de siste..månedene).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ Nature is a language, can't you read?