tirsdag 5. januar 2010

Siri baker grovt focacciabrød

Jeg kom over denne artikkelen da jeg satt og leste i stad. Brødet virket så godt at jeg måtte prøve det ut, til tross for at jeg 1) ikke kunne følge focacciabrødbakingens gylne regel om at man skal bruke fersk gjær, 2) at jeg ikke hadde oliven eller soltørkede tomater og 3) at jeg kun hadde finmalt salt. Resultatet smakte godt allikevel - selv om jeg neste gang kommer til å lage det med fersk gjær, soltørkede tomater og grovt salt.

Denne oppskriften er noe modifisert, og holder til ett lite brød:

  • 1 pakke fersk gjær
  • 1 ts salt
  • 4 ss olje
  • 3 ss soltørkede tomater
  • 3 dl lunkent vann
  • 3,5 dl grovt rugmel
  • 2,5 dl byggmel
  • 1 dl siktet hvetemel
  • olivenolje til pensling
  • litt grovt salt

Bland gjær og salt godt sammen. Tilsett så 4 ss olivenolje og bland godt. Ha i vannet og tomatene og rør det godt sammen med resten. Ha til slutt i melet. La deigen heve i 1,5 time.

Ha deigen over i en liten langpanne og trykk den ut i kantene. Pensle den med olivenolje og strø over salt. La den heve i 45 minutter.

Stek brødet så på 200 grader i 20 minutter.

La det avkjøles på rist. Del det så i firkanter som du igjen deler på langs. Fyll det med noe godt og nyt en god lunsj.


Hurra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ Nature is a language, can't you read?