søndag 24. januar 2010

Siri lager gulrot- og appelsinsuppe

I dag stod jeg opp og fant ut at jeg ville lage suppe til frokost. Det er igrunn ganske fint, når jeg tenker meg om. Å lage suppe til frokost, altså. I dag lagde jeg gulrotsuppe med appelsinsmak;
Dette holder til 4 porsjoner:

  • 1 løk
  • 8 gulrøtter
  • 1 ss ingefær
  • 1 ss margarin
  • 1 l hønsebuljong
  • 2 dl appelsinjuice
  • salt og pepper
Først skjærer du gulrøttene i tynne skiver. Jeg har ikke noen fancy maskin som kan kutte dem for meg, så jeg kuttet dem for hånd. Og det gikk egentlig veldig fint, og selv om det tar åttisyv ganger så lang tid, er det mye koseligere å spise suppen når den blir ferdig. Ja, så må du hakke løken, da.

Stek gulrøtter, løk og ingefær (jeg jukset og brukte malt i stedet for fersk og hakket) i margarin til gulrøttene blir litt myke. Samtidig koker du opp hønsebuljongen i en annen gryte.

Hell buljongen over gulrotblandingen. Kok til de er møre.

Tilsett appelsinjuicen og kok opp.

Så, dersom du har en sånn annen fancy maskin som kan mose suppen, er det sikkert fint å bruke den. Ikke det at det er noe must, for det er fint med litt gulrotbiter i gulrotsuppen, syns jeg.

Smak til med salt og pepper.

Nå kan du suppespise til frokost? Lunsj? Middag? Hele tiden?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ Nature is a language, can't you read?