fredag 9. desember 2011

Siri baker serinakaker

heihå. nå begynner julebaksten. sånn skjer når man liksom skal lese. plutselig har man ikke lyst til å lese allikevel, og ender opp med å stryke under ord i hytt og hver uten å huske noe som helst.

julebakst # 1: serinakaker. frøken negativ inspirerte meg nemlig til serinakakebaking da jeg var i paris. here we go. jeg bruker en oppskrift jeg fant i den gamle, håndskrevne kokeboken min;

det blir 90-100 stykker av:
300 gram romtemperert smør
500 gram hvetemel
4 ts bakepulver
4 ts vaniljesukker
200 gram sukker
2 egg

+ egg til pensling & perlesukker og hakkede mandler til pynt.

serinakaker 1 - the smiths
jeg har bestilt please, please, please - a tribute to the smiths, og fordi jeg har kjøpt bundle c, får jeg en egen preview. jeg gleder meg stort til den detter ned i postkassen.
serinekaker # 1
søster sier det er smørkrise i norge. stemmer det?
serinakaker # 2
smuldre smør i mel, bakepulver og vaniljesukker. ha i sukker og lettpiskede egg, og kna det sammen til en fin deig.
Photobucket
putt deigen i kjøleskapet mens du hakker mandler. 
serinakaker # 3
rull deigen til en pølse og kutt den i passe store biter. rull til rundinger som er passe store og press dem ned med en gaffel. 
serinakaker # 4
pensle med egg og dryss over med hakkede mandler og perlesukker.
serinakaker # 5stek på 200 grader i 8 minutter. avkjøl på rist før du putter dem i julekakeboks. 

hurra!


2 kommentarer:

  1. Mmmm, farlig godt å ha liggende! Gleder meg til å bake lussekatter, jeg! :D

    Smørkrise, brilleskred... bare i Norge sånt skjer vettu. :p

    SvarSlett
  2. indeed. nå er 1/3 av kakene borte allerede, og jeg har bare spist tre. mystisk! åja, lussekatter. det lukter så himmelsk. jeg fikk beskjed av bror om at han skulle spise lussekatter neste uke, så da måtte de sannelig komme fra et sted.

    ps: jeg digger å bo i et land der omtrent hva som helst kan skje.

    SvarSlett

❦ Nature is a language, can't you read?