onsdag 18. august 2010

Siri baker brownies

I dag har Bror bursdag. Han blir voksen, hurraHURRA. Jeg feirer det med å lage en fiktiv brownie, type den beste browniesen jeg vet om, omtrent. Det er i alle fall den beste browniesen jeg klarer å lage, og den pleier å bli akkurat slik som den skal (jeg har mikset og trikset med ingrediensene og er brått fornøyd).



Dette trenger du for en langpannebrownie:

  • 6 egg
  • 6 dl sukker
  • 300 gram smør
  • 400 gram kokesjokolade
  • 4 dl hvetemel
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker
  • 100 gram valnøtter
(Lat som du ikke ser den hvite sjokoladen på bildet - jeg prøvde meg nemlig på et mislykket forsøk på whities også).

Sett ovnen på 180 grader.




Smelt smøret i en gryte samtidig som du setter egg og sukker til eggedosispisking. Det pleier å ta omtrent like lang tid å få eggedosisen stivpisket som å smelte smøret, jippi.

Når smøret har smeltet, tilsettes 300 gram av kokesjokoladen (delt opp i biter) i smøret slik at det smelter. Deretter tilsettes smørblandingen i eggedosisen og vendes forsiktig inn.

Sikt så i hvetemel, bakepulver og vaniljesukker og vend det inn.

Grovhakk de siste hundre grammene av kokesjokoladen og valnøttene, og bland de i røren.

Hell røren i en bakepapirkledd langpanne og stek kaken i tretti minutter. Ta den ut litt før den er gjennomstekt - det kan gjerne være en antydning til browniedansing når du tar den ut. Den skal nemlig bli sprø på toppen og myk inni.

Avkjøl kaken helt i formen. Etter min mening er kaken best dagen etter den lages, så den kan godt stå i formen over natten. Kutt den opp i små firkanter (eller kanskje litt større, nam), dette er nemlig ordentlig konfektkake!

Og ja, den er forresten også veldig god hvis du sløyfer valnøttene og tilsetter peanøtter og 2 ss kanel i stedet. 



GRATULERER MED DAGEN, DA!

4 kommentarer:

  1. Nå står jeg og pisker eggedosisen mens jeg skriver på Ipad en min! Denne så bare helt lekker ut, Siri-så nå er jeg igang. Prøver å ha peanutter oppi! Istedenfor valnøtter. Du skal få tilbakemelding!
    Klem fra Ronjamamma Ellen

    SvarSlett
  2. Nice! Håper resultatet blir superbra. Brownieshelg er alltid rett!

    SvarSlett
  3. Siri: Den BESTE browniesen jeg noensinne har smakt - og laget! Jeg brukte ikke valnøtter,men drysset ca 100 - 150gr ristede salte peanøtter på toppen av røra like før jeg satte den I ovnen.Blandet altså ikke peanøttene inn I røra. Det ga en aldeles herlig smak og kontrastopplevelse I ganen. Det var også pent å se på. Så knaste det så godt idet tennene brøt gjennom skorpeoverflaten... Nam!!
    Kanskje det vil oppleves på en anna måte om peanøttene blir blandet inn i røra?
    Da har du kanskje en ny utfordring?
    Dine oppskrifter er så langt topp! Når jeg leter etter Noe godt å lage fremover, så er det bare å glemme å søke på nettet - det beste er å klikke seg inn på Sirilandet med en gang :-)

    SvarSlett
  4. Så bra! Jeg har prøvd med peanøtter blandet inn i røren (sammen med kanel), men neste gang skal jeg prøve med dem på toppen. Høres særdeles godt ut! Det varmer hjertet mitt å høre at oppskriftene faller i smak. Håper de ikke skuffer (alt for mye) i fremtiden. Hurra!

    SvarSlett

❦ Nature is a language, can't you read?