tirsdag 31. august 2010

Siri baker kanelkake


Jeg er over middels glad i kanel. Helt på ordentlig. Da jeg bladde meg gjennom haugen av gamle ukeblader på jobben i sommer (jeg tror det eldste jeg fant var fra totusenogfire, men allikevel), kom jeg over en helt fantastisk oppskrift på kanelkake. Nå husker jeg ikke hvilket blad det var, skal sies.

Dette er oppskriften på verdens beste, saftigste kanelkake;

175 gram romtemperert smør
2,5 dl sukker
2 ts vaniljesukker
2 egg
4,5 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 klype salt
3 dl naturell youghurt
0,5 dl whiskey eller fruktvin (eventuelt eplejuice)

1 dl sukker
2 ss kanel




Sett stekeovnen på 175 grader.

Visp smør, sukker og vaniljesukker til en myk og lett krem. Tilsett ett egg om gangen og bland godt mellom hvert.

Bland bakepulveret og saltet inn i melet. Ha så i melet vekselvis med whiskey/vin og youghurt i smørblandingen.

Ha halvparten av røren i formen.

Bland sammen sukker og kanel og ha halvparten over røren. Ha resten av røren over og dryss over det som er igjen av sukker- og kanelblandingen.

Stek kaken i førtifem minutter.



4 kommentarer:

  1. ååååå, jeg vil lære å bake! og jeg vil gjerne smake!

    jøss, det rimte jo!
    fant deg gjennom bloggen til frau L/Olga, du har en skikkelig fin blogg. og nå fikk jeg skikkelig lyst på kake.

    SvarSlett
  2. Oh, nice! Bak en kake, så skal du få smake.
    Takk for hyggelig kommentar, altså (og så skal det sier at jeg har smuglest bloggen din en stund nu, men er av typen som ikke alltid har så kloke ord å kommentere med, ups).

    SvarSlett
  3. Og i dag ble det boller. Ups!

    SvarSlett

❦ Nature is a language, can't you read?