lørdag 6. mars 2010

Voksen for lykken er bare den sterke.

Det er så fint lys!
Når det er fint lys, blir jeg ekstra glad i kameraet mitt.
Jeg blir ekstra glad i å ta bilder.
Og jeg blir ekstra glad i bildene kameraet tar.


Jeg bakte bollene.
Oppskriften jeg fikk lyst til å teste ut, fant jeg her. Det ble smeltede sjokoladestriper i dem i stedet for runde sjokoladebiter, men de ble kjempegode allikevel. Har jeg hørt. Her kommer oppskriften en gang til:

Til 40-50 boller trengs dette:
1 liter melk 
300 gram smør 
200 gram melis 
1,5 kilo hvetemel 
2 pakker gjær 
0,5 teskje kardemomme 
Akkurat passe mye sjokolade, dersom du er som meg

Kok opp melk, smør og melis.
Avkjøl blandingen så den er rundt 37 grader.
Bland sammen det tørre og ha melkeblandingen over.
Elt godt og la det heve et lund sted i en halvtime, hvis du vil.
Trill boller og la dem heve et lunt sted i en time.
Stek dem på 225 grader i 7-8 minutter.
Namnam!




Fordi det var så fint vær, gikk Søster og jeg en tur ut og promenerte litt.
Jeg fant en herlig hårspenne i den lille, søte butikken.
Den blir egentlig bare kalt Den Koselige Butikken,
når jeg tenker meg om.


Jeg gir meg forresten ikke.
Noe av det fineste med å være hjemme, er helt klart at man kan finne ting man ikke visste man hadde.




Jeg gikk inn i rommet der den store, hvite bokhyllen er.
En bokhylle jeg har sett i så ufattelig mange ganger, men som det allikevel virker som får nye ting i seg til stadighet.
Denne gangen fant jeg Sangen om den røde rubin av Agnar Mykle.


Det er en bok jeg har tenkt at jeg skal lese over ganske lang tid.
Jeg det som et tegn på at det skal gjøres.
Nå.
Etter å ha lest de første sidene, har jeg funnet ut at det er helt riktig valg.
Virkelig.

Denne boken bør leses to ganger.
Den har et budskap, også.


Tittelen på innlegget er fra første kapittel i boken.

2 kommentarer:

  1. Denne boka til Agnar Mykle høres kjent ut. Tittelen altså...

    Har svart på kommentaren din om Avatar, men kopierer det like gjerne hit: "Jau. Filmen er lang, og absolutt ikke for alle."

    SvarSlett
  2. Mhm, jeg tror norsktimene har lært meg at det er en av de bedre bøkene som er skrevet i etterkrigstiden. Så har den vært forbudt også da, på grunn av de noe erotiske skildringene i den. Og ja, den har blitt spilt en del på teater. Kanskje det er derfor den høres kjent ut?
    Hurra!

    SvarSlett

❦ Nature is a language, can't you read?