onsdag 12. mars 2008

Elvis. Elvis Costello.

Jeg syns i bunn og grunn Elvis Costello er gjennombora genial. Nokså perfekt egentlig, dersom det er et ord som kan beskrive han og hans musikk. Et rungende ja fra meg, det er klart. Jeg liker stilen hans, og jeg liker musikken hans. Genialt, rett og slett.

Basert på at jeg hittil ikke har møtt noen andre som har hørt om herr Costello, skal ivrige lesere få en smule informasjon. Egentlig kalt Declan Patrick Aloysius MacManus, Londonfødt i 1954 (25. august, Paddington, for å være presis). Aktiv i musikkverdenen siden 77, både som soloartist, med The Attrations og med en hel haug av andre musikkmennesker. Stilen er ofte noe punk-rock-new wave-ish, men også litt blues/country i flere av samarbeidsprosjektene hans.


Jeg har plutselig anskaffet meg Deluxe Edition av This Year's Model. Med andre ord, er det den første plata Elvis Costello and the Attractions gav ut sammen, det i år 1978. Den er virkelig genial fra start til slutt og dermed også et klart must i enhver musikkplatesamling (det etter min mening, vel og merke).

Brillene til Elvisen er også verdt å merke seg. Han har hermet etter farfaren min, det er i alle fall helt klart. Farfaren min er nemlig både eldre og skikkelig tøff, så det er nok ingen annen mulighet. Disse alt for kule brillene fikk jeg låne av min farfar ved juletider. Og vips, så hadde jeg noen bilder av det også:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ Nature is a language, can't you read?