fredag 18. november 2011

fra place de la concorde

chocolat dessert

i dag jeg har spist (enda en) cafélunsj sammen med franskskolemennesker. og så har jeg vært på parfymemuseum og fått vite artige ting og parfymelaging. at det må over tre tonn blomster for å lage én liter konsentrat og at det finnes mennesker som jobber som profesjonelle parfymeluktere (som kalles 'les nezs'), for eksempel. det er kjempelang utdannelse for å bli neser (de må blant annet studere kjemi og slikt), de jobber 2-3 timer om dagen, kan ikke røyke eller drikke alkohol, og kan ikke spise sterkt krydret mat. ja, og så kan de lukte type 4000 forskjellige parfymelukter. selv klarte jeg å plassere åtte forskjellige lukter til riktig frukt/blomst/krydder, og var storfornøyd med det. 
2.
etter museet tuslet jeg videre, kameraet mitt og jeg. 
3.
plutselig var jeg på place de la concorde. fullt av biler og mennesker. 
crêpes
da bestemte jeg meg for å gå opp mot camps-élysées. der var det massemasse boder med spennende ting og stilig mat. crêpes, for eksempel. massemasse av dem. 
chocolat iii
og sjokolade. noen var det bananer inni, tror jeg. 
chocolat ii
dette var bare kjempestore sjokoladeplater, type man ikke ville klare å holde i én hånd uten at den brekker.
chocolat
det var litt mindre sjokolader der også.
hot chocolate
og slik superpraktisk varm sjokolade i alle smakene man kan tenke seg.
brente mandler
nå begynner julen å komme til paris, de pynter og henger opp girlandere, farger trær hvite og setter opp julekuleformasjoner overalt. i bodene hadde mange mennesker nisseluer på. og så lagde de brente mandler.
patets aus epices raisins
dessuten hadde de franske julekaker. 
tørket frukt
jeg kjøpte en pose med tørket frukt. de hadde alt mulig rart. ananas, eple, pære, kiwi, jordbær, ingefær, kokos, mango, kjærlighetsfrukt, goji, tranebær og sikkert masse rart jeg ikke husker.
bokmann
så fant jeg kjempeflotte bokmerker.
jardin des tuiliers
etter at jeg hadde gått opp til der champs-elysées blir et slitsomt shoppingområde, snudde jeg og gikk ned igjen, over place de la concorde og gjennom jardin des tuiliers. der fant jeg benker og høstblader.
jardin des tuiliers ii
til slutt satt jeg meg ned på en grønn stol med utsikt til louvre-pyramiden og ble der en liten stund mens jeg tenkte over hvor stille og rolig paris kan være selv om det er kjempefullt av mennesker her. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ Nature is a language, can't you read?