søndag 13. november 2011

paris dag 1.

bonjour og bonsoir. nå er jeg i paris. helt plutselig.
så nå blir det sikkert litt parispregete innlegg fremover. jeg mener, macen er med, jeg er med, blogg er blogg er jo liksom dagbok. så da blir det sånn.

gardiskaffe
dagen startet rundt klokken syv. dusj + frokost + pakking av gjenværende viktigheter. og så ble jeg kjørt til gardermoen av mamma&pappa, for så heldig er jeg, og der drakk vi kaffe (rettelse; én liten kaffe, én medium kaffe, én appelsinjuice + én croissant). da sikkerhetskøen begynte å bli passe lang og tiden til flyet mitt skulle gå ble passe kort, sa vi hadet på badet, snart ses vi igjen.

ved gaten snakket mange av menneskene om paris. og været der, at ja, det skulle bli fint i dag. noen snakket om at de hadde vært i paris mange ganger med jobben, men da hadde de ikke fått sett så veldig mye mer enn konferanselokaler, hotellet og en restaurant. på flyet satt jeg sammen med et eldre ektepar som snakket fransk, hadde hatt & skinnkåpe, og som syns det var imponerende at jeg strikker (for jeg er jo så ung, og der er ikke så mange unge mennesker som strikker). så ble det charles de gaulle - shuttle - buss til en togstasjon - tog til châtelet les halles - metro til bastillen - og så vips. her er jeg. note to self: 23 kg er veldig mye koffert å bære oppnedoppned trapper.
le 300
for ja, jeg bor like ved bastillen. i en slags leilighet, med en liten kjøkkenkrok og bad. verdensveven får bilde av badet fordi det var det eneste bildet som ikke så ut som var dratt rett ut av en reklamefolder.
4
etter at jeg hadde pakket ut + fikset internett, dro kameraet og jeg ut på tur.
metro
jeg bestemte meg for å ta metroen opp til der jeg skal begynne på språkskole i morgen.
aux meilleures crêpes de paris
da gikk jeg forbi cirka tretti crêperier.
7
og veldig mange vakre bygninger. etter å ha gått frem og tilbake sånn syv ganger, fant jeg endelig kursstedet. da var jeg sliten og sulten, og bestemte meg for å ta metroen tilbake til bastillen og finne noe å spise der (crêpe får bli en annen dag, i alle fall én dag, fordi crêper er et must i paris selv om man har godteriavtale).
place de la bastille
da jeg kom opp igjen, hadde det blitt mørkt. og så var det enda fullere av mennesker enn det var da jeg dro 1.5 timer tidligere.
8
og så var det sånn der tivolisak.
9.
det var mange fine lys og mange store bamsepremier.
la bastille
så måtte jeg jo ta bilde av bastillen min.
samon à l'oseille
så fant jeg en åpen pytteliten butikk som hadde typ tre forskjellige mikromåltider. det passet meg igrunn ganske bra, for da kunne jeg gå tilbake til leiligheten og ligge i sengen, spise litt, slappe av og tenke på franske gloser (som jeg kan alt for få av, men det kommer i alle fall flere ord inn i hodet mitt selv om jeg hittil omtrent ikke har brukt dem). og så ble det middag i dag også.
baguette cereale
med litt baguett til. en grov baguett, faktisk. hvem skulle trodd at det fantes også. og at jeg klarte å kjøpe den på fransk.

nå er jeg mett. laksemiddagen er borte, og resten av baguetten skal jeg ha til frokost i morgen. for i morgen skjer det. det blir spennende å se hvordan jeg fungerer i morgen-paris-rush. og om ikke-fransken min klarer å gjøre seg forstått nok til at jeg kan begynne å lære meg fransk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ Nature is a language, can't you read?