mandag 14. november 2011

paris dag 2.

neida, det kommer ikke til å bli parisinnlegg hver eneste dag. jeg er jo egentlig litt imot blogging to dager etter hverandre, men noen ganger er jeg tydeligvis ikke engasjert nok motstander til å følge mine egne regler (eller normer).

dag to i paris var litt sånn som dette;
mammasokker
jeg våknet rundt syv ganger i løpet av natten, tror jeg. fordi det var kaldt, fordi jeg hadde vondt i nakken, fordi madrassen var hard, fordi det var kaldt, fordi det var kaldt. jeg sov til og med med ullsokkene jeg fikk av mamma på meg, og det er sannelig ikke ofte jeg sover med sokker på. da jeg spiste baguettfrokosten min med ytterjakke på, tenkte jeg plutselig ikke lenger at jeg var redd for at paris skulle være alt for varmt til klærne jeg hadde med meg. nå håper jeg den der ovnen på veggen gjør neste natt litt varmere.
trappesirkel
så dro jeg til skolen. den er i et skikkelig stort bygg med store (og mange) trappetrinn. fordi jeg hadde så god tid, gikk jeg helt opp i toppen av tappen bare for å se ned. etter det, gikk jeg inn i skoledelen og fikk bekreftet at fransken min er under elendighetsnivået, men det gjør ikke noe, for nå skal jeg lære og lese og høre fransk, og da er det mye bedre at det er litt lett enn veldig vanskelig.
kål
på vei tilbake til leiligheten, dro jeg innom butikken. det var vel egentlig strengt talt derfor jeg dro hjem også, sånn for å handle mat. bedre tidlig på dagen enn i mørket, som man sier, og nå er kjøleskapet mitt fylt opp med franske matvarer.

men så ville jeg ut igjen.
6.
da gikk jeg innom massemasse patisserier og så på kakene. kanskje jeg skal kjøpe kake på lørdag.
8.
og et sted der de solgte østers på et gatehjørnet. men jeg kjøpte ingen.
julejulekule
så fant jeg litt pynt på gaten også. dagens høydepunkt var da jeg skulle kjøpe frimerker. og jeg bare snakket fransk. og damen forstod hva jeg ville. til slutt da hun at ja, det virket som om jeg skulle skrive mange kort. så lo vi litt, og så sa jeg merci og au revoir. det var fint.
glitterbug
så fant jeg en butikk med paljetter på genserne.
jakkeknapp
og med knapper på skulderne.
flower power
der hadde de også en gammelrosa blomsterring som ble med meg hjem. dessuten var jeg innom en brillebutikk og prøvde solbriller (sånne ordentlige), og da hadde solbriller som var lagd i tre og som var kjempekule. jeg tror nesten jeg må innom en gang til, for de var så stilige, selv om de var litt store (og dyre).
the + magazine
og så kjøpte jeg en tekopp (jeg hadde så lyst på te, og så fant jeg løsvekt-earl-grey på butikken, og teklype hadde jeg såklart prioritert å ta med hjemmefra (lurer på hva annet jeg prioriterte å putte ned i kofferten), men tekoppene i leiligheten var ikke så koselige som jeg ville at de skulle være) + et fotomagasin.

nå har jeg prøvd å skrive litt fransk om hva som har skjedd i dag, og noe klarte jeg jo å skrive ned. simpelt og forståelig (i alle fall for hun som skrev det).

jeg lurer på hva som skjer i morgen.

2 kommentarer:

  1. Jeg er glad for at du prioriterte å putte bloggen i kofferten, og skal prøve og titte innom daglig. Nydelige bilder, jeg håper det kommer noe JuleParis også? ;)

    SvarSlett
  2. blogg & teklype, det er to veldig viktige ting. takk, så hyggelig å vite at det er noen hjemme som 'er med' til paris også. jeg hørte de hang opp julepynt i champs-élysées nå, så jeg håper virkelig at det blir mer julestemning i paris (og på bloggen) fremover. hittil har det vært mystisk lite å se, nemlig.

    SvarSlett

❦ Nature is a language, can't you read?